داور، داور است، اهل هر کجا که باشد

به گزارش بانوی ایران، شاید بد نباشد کمی هم مثبت نگاه کرد به اتفاقی که شاید در آینده شرایط بهتری برای داوری رقم بزند و باعث حرفه ای تر شدن گردد.

داور، داور است، اهل هر کجا که باشد

به گزارش خبرنگاران ، سمیرا شیرمردی، انتخاب رضا عادل برای قضاوت بازی نساجی مازندران و سایپا اعتراض باشگاه تهرانی را به دنبال داشت. به خاطر اینکه عادل اهل مازندران است و فکر می نمایند این انتخاب درست نیست. این در حالی است که در جام جهانی روسیه، کمیته داوران فیفا هم دست به کار جالبی زد و برای اینکه نشان دهد داوران کاملا حرفه ای رفتار می نمایند، از داوران آمریکای جنوبی برای بازی اروگوئه و بلژیک و از داور اروپایی برای بازی برزیل و صربستان استفاده کرد. مساله ای که هیچ اعتراضی هم به دنبال نداشت و اتفاقا عملکرد داوران در آن بازی ها هم کاملا خوب بود.

داوران هفته هشتم لیگ برتر اعلام شد که این لیست توجه همه را به داور دربی جلب کرد. به مهمترین بازی لیگ برتر که همه منتظر بودند تا ببیند بالاخره قضاوت آن به عهده چه کسی می افتد. اگرچه با درخششی که علیرضا فغانی در جام جهانی روسیه داشت، همه می دانستند قضاوت دربی هم به او سپرده می گردد اما باز هم همه می خواستند مطمئن شوند و منتظر اعلام لیست داوران هفته هشتم ماندند.

در روزی که همه نگاه ها به قضاوت دربی بود، یک انتخاب جالب صورت گرفت که البته با اعتراض همراه شد. قضاوت بازی نساجی مازندران و سایپا که قرار است در قائمشهر برگزار گردد به رضا عادل سپرده شد. به یک داور مازندرانی. حالا مسئولان باشگاه سایپا نسبت به این مساله اعتراض دارند. علی حاتم سرپرست تیم سایپا در رابطه با این انتخاب می گوید: رضا عادل یک مازندرانی است که قبل از بازی با نساجی این داور را برای ما انتخاب نموده اند. کاش کمیته داوران در چیدمان داوری دقت و وسواس بیشتری به خرج بدهد. اشتباهی که داور در بازی با نفت مسجدسلیمان مرتکب شد خیلی مبتدیانه بود. داور خیلی راحت مدافع ما را اخراج کرد اشتباهی که شاید داوران لیگ دو یی هم به این راحتی انجام ندهند. به هر حال این بازی گذشت اما امیدوارم در چیدمان و انتخاب داوری دقت بیشتری گردد.

اعتراض باشگاه سایپا کاملا به حق است اما به تازگی کمیته داوران فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) دست به کار تازه ای زد که شاید کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران در همان راستا چنین انتخابی داشت. در جام جهانی روسیه، برخلاف همیشه کمیته داوران فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از داوران یک قاره برای بازی که تیم همان قاره حضور داشت، استفاده کرد. مثلا در بازی اروگوئه و فرانسه، نستور پیتانا از آرژانتین انتخاب شد یا در بازی برزیل و بلژیک هم قضاوت بازی بر عهده میلوراد ماژیچ داور صربستانی بود.

با این انتخاب ها، شاید کمیته داوران فیفا قصد داشت نشان دهد فوتبال آنقدر حرفه ای است که دیگر اهمیت ندارد داور از چه قاره ای باشد و قضاوت چه تیم هایی را به عهده دارد. شاید خیلی ها بگویند مثلا اروگوئه ربطی به آرژانتین ندارد اما این 2 کشور همسایه هستند و هر 2 از آمریکای جنوبی. یا صربستان و بلژیک که هر 2 از اروپا هستند. به هر حال در این بازی ها، داوران عملکرد خوبی هم داشتند و اعتراضی به آن ها نشد. این اتفاق ظاهرا برای اولین بار در جام جهانی رخ می داد که نتیجه آن هم خوب بود. حالا در ایران، کمیته داوران چنین تصمیمی گرفته. آنها رضا عادل را برای قضاوت بازی نساجی قائمشهر و سایپا انتخاب کردند. عادل اهل بابلسر است و تیم نساجی هم در مازندران حضور دارد.

البته باید دید این انتخاب در راستای تفکر جدید فیفا انجام شده یا به خاطر نامه مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال در ابتدای فصل. در بخش نامه مهدی تاج به روسای سازمان لیگ فوتبال، فوتسال و کمیته داوران این موارد آمده بود که در ابتدا جای تعجب داشت: 1-انتخاب و اعزام داوران، نمایندگان و ناظران از نزدیکترین منطقه و شهرستانهای توابع استان محل برگزاری مسابقات. 2- ایاب و ذهاب داوران ترجیحا از طریق حمل و نقل ریلی و یا جاده ای صورت پذیرد. 3- ورود داوران به محل مسابقات در حداقل زمان ممکن و در کوتاه ترین مدت اقامت صورت پذیرد.

پس محتمل است با توجه به بند اول این نامه، کمیته داوران رضا عادل را برای قضاوت بازی نساجی مازندران و سایپا انتخاب نموده چون با توجه به اینکه عادل اهل بابلسر است حضور او در قائمشهر زیاد زمان بر نخواهد بود. ضمن اینکه برای این انتخاب نیازی به رزرو هتل هم نیست. شاید هم هر 2 دلیل در این انتخاب دخیل بوده.

در هر صورت با هر دلیلی که رضا عادل برای قضاوت بازی نساجی و سایپا انتخاب گردیده، به نظر می رسد کار خوبی انجام شده. درست است که باشگاه سایپا حق دارد نسبت به این مساله اعتراض داشته باشد اما شاید بد نباشد کمی هم مثبت نگاه کرد به اتفاقی که شاید در آینده شرایط بهتری برای داوری رقم بزند و باعث حرفه ای تر شدن گردد.

9-1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 3 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 53

به "داور، داور است، اهل هر کجا که باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داور، داور است، اهل هر کجا که باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید