تعداد شرکت های دانش بنیان در حوزه آب کم است

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران، دکتر سورنا ستاری امروز در مراسم رونمایی از طرحهای فناورانه حوزه آب که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار گردید، با تاکید بر اینکه ما باید ظرفیت های بالایی در حوزه علم و فناوری مربوط به آب در کشور داشته باشیم، گفت: اگر این ظرفیت را داشته باشیم می توانیم در حوزه های کاهش مصرف آب و شناسایی منابع تازه آبی به خوبی ورود کنیم.

تعداد شرکت های دانش بنیان در حوزه آب کم است

معاون علمی و فناوری با تاکید بر اینکه تکنولوژی به حوزه آب نفوذ نموده است و ما کمی عقب تر از سایر کشورها در این بخش هستیم، اسم کرد: ایران از یک زیست بوم و ظرفیت خاصی برخوردار است که این زیست بوم و ظرفیت را می توان در دریای خزر و دسترسی به آبهای آزاد دید اما ما متاسفانه به خوبی از این ظرفیتها و سواحل استفاده نکردیم.

ستاری گفت: ماموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این نیست که کارهای روتین جهان را در کشور پیاده سازی کند بلکه باید بر اساس نیازهای کشور، راهکارهای فناورانه بومی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در سالیان اخیر پروژه هایی به وسیله دانش بنیان ها در زمینه شیرین سازی آب آغاز شده است، گفت: باید خیلی زودتر از اینها، ورود به عرصه شیرین سازی آب در کشور ما اتفاق می افتاد و ما یک عقب افتادگی تاریخی در شیرین سازی آب داریم.

به گفته وی، در زمینه شیرین سازی آب تا به امروز تکنولوژی های متعددی در کشور توسعه داده ایم که بعضی از آنها تجاری شده و بعضی دیگر در حال اجرا هستند.

وی با بیان اینکه بعضی از طرح های فناورانه حوزه آب با همکاری وزارت نیرو در حال اجرا است، بیان نمود: شیرین سازی آب در بوشهر که به وسیله یکی از همین دانش بنیانها با استفاده از فناوری نانو اجرایی شده، یک سیستم بی نظیر در جهانست؛ هر چند که بعضی محدودیت ها در آن مشاهده می گردد ولی باید از مزایای آن بهره برداری کامل گردد. بعلاوه غشاهای سرامیکی هم جزء مواردی بوده که به وسیله شرکتهای دانش بنیان بومی شده است.

ستاری با بیان اینکه تکنولوژی های نوی که در حوزه آب امروز رونمایی شده نو هستند، بیان نمود: این طرح ها در کشور توسعه داده شده و هزینه ها را تا حد زیادی کاهش داده است.

وی گفت: دوسالی می گردد که پیگیر پروژه شناسایی و استحصال چشمه های خلیج فارس هستیم.

ستاری با بیان اینکه بعضی از این پروژه های حوزه آب، شاید یک پروژه باشند اما به واسطه این پروژه ها فناوریهای مختلف دیگری از جمله لیزر، مادون قرمز، نظامی و... توسعه داده می شوند.

معاون علمی گفت: ما اکنون تکنولوژی های زیادی همانند هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و... در بخش خصوصی داریم که در بخش نظامی استفاده می گردد در صورتیکه این باید برعکس باشد.

ستاری خاطر نشان کرد: پروژه های متعددی در حوزه شیلات با سازمان شیلات و وزارت کشاورزی به وسیله دانش بنیان اجرا شده است؛ پرورش ماهی در قفس یکی از این پروژه هاست که متاسفانه این بخش هم از آن حوزه هایی به تعداد می رود که دیر به آن ورود پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه زنجیره پرورش ماهی در قفس در کشور کامل نیست، ادامه داد: این عقب افتادگی در حوزه پرورش ماهی در قفس را با ظرفیتهایی می توانیم جبران کنیم در این راستا وزارت کشاورزی یاری نموده تا عقب افتادگی اصلاح گردد.

ستاری با بیان اینکه تعداد شرکت های دانش بنیان در حوزه آب کم است، گفت: بنابراین ما از شرکتهای فعال در این حوزه حمایت خواهیم کرد؛ خصوصا از شرکتهایی که در زنجیره پرورش ماهی در قفس فعال اند، حمایت می کنیم.

بعلاوه ستاری در حاشیه این برنامه و در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه لازم است که شرکت های دانش بنیان در عرصه های بین المللی فعالیت نمایند، گفت: حوزه آب یکی از حوزه هایی است که چالش های زیادی به خاطر تحریم ها داشته است.

وی با بیان اینکه در هر حوزه ای که تحریم ها اثر گذار است شرکتهای دانش بنیان کمتری هم فعالیت می نمایند، بیان نمود: تعداد شرکت های دانش بنیان حوزه آب محدود است به همین علت در صدد هستیم که بخش خصوصی را به این حوزه وارد کنیم.

وی گفت: در حوزه آب، شرکتهای دانش بنیان از فناوریهای قدیمی بهره مند می شوند که درحال حاضر بیش از 200 شرکت دستاوردهای خود را ارائه نموده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1786

به "تعداد شرکت های دانش بنیان در حوزه آب کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد شرکت های دانش بنیان در حوزه آب کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید