بررسی3 محوطه تاریخی باستانی شهرستان داورزن خراسان رضوی

به گزارش بانوی ایران، مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن گفت: تیم باستان شناسی پیش از تاریخ مشترک ایتالیا و ایران 3 محوطه تاریخی باستانی شهرستان داورزن را آنالیز کردند.

بررسی3 محوطه تاریخی باستانی شهرستان داورزن خراسان رضوی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد عبدالله زاده ثانی امروز شنبه 19 اسفند با اعلام این خبر اضافه کرد: آنالیز شناسایی پیش از تاریخ بخش مرکزی شهرستان داورزن با حصور رافائل بیشونه از ایتالیا و علی اکبر وحدتی از ایران با هماهنگی پژوهشکده باستان شناسی کشور و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی انجام شد.

این باستان شناس پیش از تاریخ ادامه داد: رافائل بیشونه یکی از باستان شناسانی ست که دارای نشان تعامل فرهنگی با ایران است نشان تعامل، به صورت مشترک از طرف سازمان برنامه و بودجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، توسط دبیرخانه دائمی همایش و براساس معیار مصوب شده در شورای سیاستگذاری به پاس تعامل، تفاهم و همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی با سازمان و پژوهشگاه با رویکرد حفاظت از میراث فرهنگی در حوزه طرح های توسعه ای، ساخت و سازهای شهری و طرح های سرمایه گذاری اختصاص داده شد.

عبدالله زاده گفت: یکی از سایت ها مربوط به دوره فرهنگی مس سنگی و عصر مفرغ که بیشترین استقرار را نشان می داد از سایت های مهم دوره BMAc است، آثار معماری در لایه سطحی و ظروف سنگی همچنین سفالهای شاخص مشهور به مروی بلخی از مواد فرهنگی این سایت است.

عبدالله زاده اضافه کرد: در سال 91 سایت های پیش از تاریخ شهرستان های جوین، جعتای و سبزوار توسط این تیم آنالیز شد، دوره BMAC برابر با عصر مفرغ است و بر اساس شواهد باستان شناسی در جنوب ترکمنستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی ، خراسان جنوبی همچنین این مواد فرهنگی این سایت پیش از تاریخ شهرستان داورزن قابل مقایسه مواد فرهنگی درمندیگاک افغانستان، شهر سوخته در زابل، تپه حصار در دامغان و بر اساس مهر مفرغی که در سنوات قبل شناسایی شده تعامل ارتباطی با بین النهرین داشته است بنا بر شواهد بدست آمده تعامل ارتباطی این سایت با ایران مرکزی و حوزه شمال شرق و فرامنطقه ای قابل مطالعه و نیازمند کاوش باستان شناسی است.

عبدالله زاده توضیح داد: امیدوارم با پیگیری های آینده بتوانیم با اخذ مجوز های لازم از پژوهشکده باستان شناسی و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی کاوشهای باستان شناسی مشترک ایران با ایتالیا را آغاز کنیم.

او گفت: باستان شناس ایتالیایی و ایرانی سایت دوره BMAC شهرستان داورزن را دارای اهمیت ویژه می دانند و شاید از این طریق در اجرایی شدن طرح مثلث توسعه مالی در حوزه شهرستان داورزن مانند طرح گردشگری و صنایع دستی به موفقیت برسیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 291

به "بررسی3 محوطه تاریخی باستانی شهرستان داورزن خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی3 محوطه تاریخی باستانی شهرستان داورزن خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید