بازار مسکن در جهت تناقض

به گزارش بانوی ایران، در شرایطی که بازار مسکن سال ها درگیر رکود ناشی از عرضه مازاد است و از سوی دیگر جهش قیمت، توان متقاضیان شهر تهران را به شدت کاهش داده، عرضه با تقاضا در هیچ یک از سطوح قیمتی، متراژی و منطقه ای همخوانی ندارد.

بازار مسکن در جهت تناقض

جهت دریافت خدمات اجرای فواید روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

در دامنه قیمت هر متر مربع نیز معاملات واقعی در محدوده 6 تا 15میلیون تومان به میزان 67 درصد صورت گرفته است. این در حالی است که بیش از 70 درصد فایل ها در بازار به واحدهای دارای قیمت بیش از 15 میلیون تومان اختصاص دارد.

توزیع فراوانی برحسب ارزش هر واحد مسکونی نیز از وجود نوعی تناقض حکایت دارد. آپارتمان های دارای ارزش کلی 900 میلیون تومان در آبان ماه 1398 بالغ بر 53 درصد از معاملات را شامل شد. گشتی در فایل های آماده فروش حاکی از آن است که بیش از 80 درصد بازار عرضه را آپارتمان های دارای قیمت بیش از 900 میلیون تومان در بر گرفته است.

در حال حاضر آپارتمان های کمتر از 900 میلیون تومان به عنوان بازه قیمتی در استطاعت، بیشترین فروش را از نظر قیمت کل در شهر تهران دارد اما با نقدینگی 300 تا 500 میلیون تومان هم می توان در محله هایی از تهران، خانه خریداری کرد. اگر نقدینگی شما 300 تا 500 میلیون تومان است بیشتر در مناطق جنوبی و بخش هایی از شرق تهران باید دنبال خانه بگردید. در صورتی که موجودی خود را به 650 میلیون تومان برسانید حق انتخاب بیشتری خواهید داشت و در محله های تهرانپارس و نارمک می توانید به دنبال خانه بالای 5 سال و حتی نوساز باشید. در صورتی که سن بنا برایتان اهمیت ندارد می توانید با 650 تا 700 میلیون تومان در پونک، جنت آباد، شهران، طرشت و بعضی دیگر از محله های واقع در غرب تهران آپارتمان با عمر بنا و موقعیت مختلف خریداری کرد.

بازار خرید و فروش خانه گرم شد

آذرماه امسال معاملات مسکن افزایش یافت و می توان گفت رونق به بازار مسکن رسید. آمار اتحادیه املاک تهران نشان می دهد قراردادهای خرید و فروش ملک در تهران نسبت به ماه قبل 128 درصد افزایش یافته است. کارشناسان عواملی همچون کاهش 6.6 درصدی قیمت طی پنج ماه اخیر، اتمام ماه صفر، نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و نگرانی بابت تورم سیستماتیک سالیانه، تغییر نرخ بنزین، ثبات بازارهای رقیب، افزایش قیمت آهن آلات و نرخ دستمزد را از دلایل استقبال طرف تقاضا به بازار مسکن می دانند.

واکنش خنثی بازار مسکن به قیمت های پیشنهادی

اولین واکنش گروهی از مالکان به تغییر نرخ بنزین به شکل برداشتن تخفیف از واحدهای آماده فروش بروز کرد اما افزایش قیمت در سطح کلی ایجاد نشده است. کوشش بعضی مالکان برای ایجاد جو روانی در بازار مسکن ناشی از تغییر نرخ بنزین با کمبود تقاضا به هدف مورد نظر نرسید. واسطه های ملکی از نوعی جنب وجوش برای ایجاد توهم قیمتی در بازار مسکن طی یک ماه اخیر خبر می دهند. معاملات نیز به طور محسوسی افزایش یافته اما کانون خرید و فروش در دامنه قیمتی 400 تا 700 میلیون تومان ارزیابی می گردد. این دامنه سطح توان متقاضیان واقعی است، لذا هنوز نوسان گیران برای ورود به بازار متقاعد نشده اند.

با وجود این که سفته بازان معمولا بر موج های کوتاه مدت بازار مسکن سوارمی شوند، چشم انداز بازار شب عید با توجه به ظرفیت کنونی و تحلیل آینده، صعودی نیست. شوک اولیه ناشی از افزایش نرخ بنزین به 3000 تومان به شکل افزایش تقاضای خرید در بازار مسکن نمود پیدا کرد. با این وجود اصلاح قیمت ملک به شکلی که در دو سال گذشته مشاهده شد صورت نگرفت. البته بعضی فروشندگان فایل های با تخفیف، قیمت خود را به سطح میانگین منطقه ای رسانده اند. بدین شکل که طی یک ماه اخیر از تعداد فایل های زیر قیمت کاسته شده اما هنوز تعداد واحدهای عرضه شده حتی در این نوع فایل ها بیش از تقاضا است.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین

منبع: ساختمانچی
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 693

به "بازار مسکن در جهت تناقض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار مسکن در جهت تناقض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید