افزایش 60درصدی بستری مبتلایان به کرونا در خوزستان

به گزارش بانوی ایران، استاندار خوزستان با بیان اینکه اگر چه موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا افزایش قابل ملاحظه ای داشته اما نسبت به موارد سرپایی، میزان بسیار کمتری دارد، گفت: موارد بستری کروناویروس در خوزستان 60 درصد افزایش یافته در حالی که تعداد موارد سرپایی حدود سه برابر افزایش یافته است.

افزایش 60درصدی بستری مبتلایان به کرونا در خوزستان

غلامرضا شریعتی امروز 25 اردیبهشت ماه در مورد آخرین شرایط مقابله با کرونا در خوزستان، اظهار کرد: بخش عمده ای از دلایل افزایش تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس در خوزستان، به بیماریابی قوی تر ما برمی گردد. تعداد آزمایشگاه های کروناویروس خوزستان به پنج آزمایشگاه رسیده و در آینده نزدیک این تعداد به هفت آزمایشگاه افزایش می یابد.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: در 24 ساعت گذشته بیش از یک هزار و 275 آزمایش انجام داده ایم و در حال کوشش هستیم که این تعداد آزمایش، به یک هزار و 500 نمونه برسد بنابراین با افزایش نمونه گیری ها و تقویت بیماریابی، بیماران بیشتری نیز شناسایی می شوند.

استاندار خوزستان گفت: عمده بیماران مبتلا به کروناویروس در خوزستان سرپایی هستند و قرنطینه خانگی می شوند؛ اگر چه موارد بستری، افزایش قابل ملاحظه ای داشته اما نسبت به موارد سرپایی، میزان بسیار کمتری دارند.

وی اضافه کرد: موارد بستری کروناویروس در خوزستان 60 درصد افزایش یافته در حالی که تعداد موارد سرپایی حدود سه برابر افزایش یافته است. تشخیص زودهنگام بیماران سرپایی و قطع زنجیره انتقال، نقطه مثبتی است.

شریعتی بیان نمود: بعضی از مردم، کمتر فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نموده اند. مردم فکر کردند بیماری تمام شده است و این مساله، باعث شده که بیماری گسترش یابد اما با تمهیدات اندیشیده شده از چند روز قبل، با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در شهرهای قرمز و با اعمال محدودیت در رفت و آمدها، امیدواریم این شرایط کنترل گردد و این مساله کاهش یابد.

وی اضافه کرد: تاکید می کنم که اوضاع در حوزه بهداشت و درمان تحت کنترل است؛ مسئولین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی خوزستان با موضوع ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اوضاع را تحت کنترل و رصد دارند و هیچ کمبودی از بابت کیت های آزمایشی، تخت های بیمارستانی، بخش ها و تخت های ویژه و دارو نداریم.

استاندار خوزستان توضیح داد: اوضاع کاملا رصد می گردد. ظرفیت سازی جدید اجرا شده است و بیماران در بیمارستان های مختلف توزیع می شوند تا ظرفیت هیچ بیمارستانی به مرحله اشباع نرسد.

وی بیان نمود: تمام کوشش بر این است که نگذاریم بیماری به پیک برسد و این فرایند طولانی گردد و در این امر، پیروز شده ایم. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز کنترل شده است و مسئله ای از این بابت نداریم.

استاندار خوزستان با اشاره به مشخص نماینده وزیر بهداشت در خوزستان برای نظارت بر امور اجرایی مقابله با کرونا مطرح کرد: وزیر بهداشت در همه استان ها نماینده ای مشخص نموده است تا نظارت و گزارش دهی به وی انجام گردد اما مسئولیت امر در بهداشت و درمان، متوجه روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی خوزستان است و همچنان مسئولیت و پاسخگویی با آنها است. ما هم اعتماد کامل به مدیریت و عملکردشان داریم و خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: عملکرد پیروز آنها بوده که باعث شده بیماری کنترل گردد و مرگ و میر کاهش یابد و تا حد امکان نگذارند منحنی به گونه ای پیش رود که تلفات زیادی دهیم.

شریعتی اضافه کرد: همچنان از نظر کشور و خوزستان، مسئولیت این امر با متولیان بهداشت و درمان استان است و تا به امروز عملکرد مناسبی داشته اند.

وی در مورد شرایط مناطق حاشیه ای و فعالیت بازارچه ها در این مناطق، گفت: روز گذشته به فرماندار اهواز دستور دادم در مناطق حاشیه ورود کند و محدودیت هایی اعمال گردد. قانع کردن سازی را انجام دهند و در صورت لازم، اعمال قانون گردد تا در حد توان، تمام مناطق اهواز کنترل و مدیریت شوند.

استاندار خوزستان اضافه کرد: مقرر شده از امروز (پنجشنبه)، فرماندار اهواز قوی تر در مناطق حاشیه ای ورود کند.

وی گفت: برای تمدید تعطیلی ها در هفته آینده، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است و منتظر پیشنهاد کمیته علمی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستیم.

شریعتی اظهار کرد: پس از آنالیز علمی کامل شرایط، پیشنهادات ارایه شده در ستاد استانی و شورای تامین خوزستان آنالیز و جوانب امر در نظر گرفته می گردد و تصمیمات مورد احتیاج اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به نحوه انتخاب شهرهای قرمز و تعطیلی این شهرها در هفته جاری بیان نمود: بر اساس شاخص ها و فرمول های اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، تنها شهرستان کارون قرمز بود و هشت شهر دیگر زرد و سایر شهرها سفید بودند اما کمیته اپیدمیولوژیک و کمیته علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز این فرمول را سهل گیرانه دانستند و تاکیدشان بر روش سخت گیرانه تر بوده است بنابراین به آنها اختیار دادیم و طبق فرمول جدید ارائه شده، 9 شهر خوزستان قرمز بودند که ما طبق پروتکل این اساتید اقدام کردیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم خودمراقبتی بیشتر مردم، بیان نمود: در اپیدمی، 90 درصد کار به رفتار مردم برمی گردد؛ اگر مردم رفتار خود را مانند هفته های اول اصلاح نمایند نتایج خوبی حاصل می گردد اما اگر مجددا فکر نمایند بیماری تمام شده و رفتار خود را تغییر دهند، نتایج دیگری حاصل می گردد.

وی گفت: تا به امروز اپیدمی بر ما فائق نیامده و تعداد بیماران بیشتر از امکانات ما نشده است که شرایطی ایجاد گردد که با مشکل روبرو شویم و تلفات روی دست ما بگذارد اما امکانات ما حدی دارد و اگر رفتار مردم اصلاح نگردد ممکن است ناگهان با مساله و طغیان هایی روبرو شویم.

شریعتی اضافه کرد: کمبودی از نظر اقلام بهداشتی نداریم و بیمارستان ها مجهز هستند. ماسک و مواد ضدعفونی نماینده نیز در بازار وجود دارد اما تاکید می گردد که استفاده از دستکش تنها برای کادر بهداشتی و درمانی ضروری است.

وی در مورد شرایط بیماری کرونا در خوزستان در مقایسه با سایر استان ها، گفت: میزان کشندگی بیماری در خوزستان نسبت به استان های دیگر پایین تر است. میزان شیوع در خوزستان هنوز از متوسط کشوری پایین تر و میزان میرایی نیز در خوزستان کمتر است. این شاخص ها نشانه عملکرد خوب سیستم بهداشت و درمان خوزستان است.

منبع: فرارو
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1045

به "افزایش 60درصدی بستری مبتلایان به کرونا در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 60درصدی بستری مبتلایان به کرونا در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید