اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران کدامند؟

به گزارش بانوی ایران، اتاق بازرگانی تهران جدیدترین آنالیز های خود از کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال 1398 را منتشر نموده که نشان دهنده آن است که کالاهای مربوط به منابع طبیعی یا محصولات با ارزش افزوده پایین اصی ترین گروه صادراتی ایران به شمار می رود.

اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران کدامند؟

به گزارش ایسنا، براساس طبقه بندی انجام شده در تجارت بین المللی ایران کالاهای صادراتی به گروه های مختلف تقسیم می شوند که در چارچوب آنها آمارها به تفکیک تعیین شده و سهم شان از مجموع صادرات غیرنفتی کشور تعیین می گردد.

بر این اساس بیشترین سهم از ارزش صادراتی کالاهای ایرانی به حوزه سوخت های معدنی، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و موم های معدنی اختصاص می یابد.

در فروردین ماه سال جاری این گروه کالایی حدود 36 درصد از مجموع صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند.

در رده بعدی مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از این مواد، محصولات شیمیایی آلی، چدن، فولاد و آهن در رتبه های بعدی هستند.

آنالیز نشان می دهد که تنوع کالاهای صادراتی ایران در طول این مدت محدود بوده و اغلب از منابع طبیعی یا محصولات با ارزش افزوده پایین تشکیل شده است.

بالاترین ارزش صادراتی ایران در فروردین ماه 1398 به حوزه پر و گل های مصنوعی ساخته شده از موی انسان اختصاص یافته است. این کالاها مجموع ارزش شان به 66 هزار دلار رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی 100 برابری را نشان می دهد.

پس از آن قطعات منفصله اشیای ساخته شده از چرم و لوازم مربوط به سفر و کیف های دستی به ترتیب با رشد 31 و 16 برابری بیشترین سهم را در این حوزه داشته اند.

در ماهی که گذشت متوسط قیمت صادراتی ایران معادل 299 دلار بر تن بوده که کاهشی 24 درصدی را نسبت به فروردین ماه سال 1397 نشان می دهد. در این حوزه صادرات محصولات شیمیایی آلی با وجود آنکه رشد 21 درصدی داشته، اما از لحاظ ارزش صادراتی کاهشی 25 درصدی را تجربه نموده است.

در آنالیز تفکیکی کالاها سوخت های مدنی و مواد مربوط به آنها از نظر وزنی به دو میلیون تن رسیده و ارزش صادراتی 929 میلیون دلاری داشته اند.

در رده بعدی از نظر تناژ سنگ فلز قرار داشته که یک میلیون و 300 هزار تن صادرات داشته اما از نظر ارزش 106 میلیون دلار قیمت خورده است.

در حوزه ارزش صادراتی مواد پلاستیکی 282، محصولات شیمیایی آلی 257، چدن، آهن و فولاد 222 میلیون دلار صادرات داشته اند.

با عبور از این گروه کالاها صادرات میوه های خوراکی، پوست مرکبات، سبزیجات و نباتات و کودها در رده بعدی صادرات ایران قرار گرفتند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 211

به "اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید